Školní vzdělávací program

 Mateřská škola Ústí nad Orlicí, Knapovec

 

Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání

 

“Se sluníčkem, pastelkami, poznáváme naši Zemi”

 

Školní vzdělávací program vypracovala p. ředitelka Sylva Fišerová a byl schválen na pedagogické radě dne 29.8.2019      

Platnost od 1.9.2019 do 31.8.2021

   

Identifikační údaje

 

 Adresa: Mateřská škola  Knapovec 8, Ústí nad Orlicí

IČO: 75017636

Kontakt: 465 526 186, 606785040

Ředitelka: Sylva Fišerová

Učitelka: Bc. Kristýna Rollerová

                    Martina Šmídová- mat. dovolená

Vedoucí ŠJ, kuchařka:  Irena Novotná

Školnice, topič:  Simona Votavová

 

Mateřská škola Ústí nad Orlicí, Knapovec 8  je od 1.1.2003 příspěvkovou organizací. Jedná se o samostatné zařízení se školní jídelnou. Zřizovatelem mateřské školy je město Ústí nad Orlicí.

 

  Organizace dne:  

 

 6.30 –  9.30 dopolední blok her, pohybových činností a dovedností dle volby dětí

 8.30 – 8.40 tv. chvilka

 8.40 –  9.00  hygiena, svačina

 9.10 –  9.30 řízené i volné činnosti

 9.30  – 11.30 pobyt venku

11.30 – 12.15 oběd

12.15 – 14.00 odpočinek

14.00 –  14.15 svačina

14.15  – 16.00 odpolední činnosti do rozchodu dětí

 Organizace dne je orientační, reagujeme na vzniklé situace a potřeby dětí.

Provoz mateřské školy je od 6.30 hodin do 16.00 hodin

Otevření i uzavření mateřské školy zajišťují p. učitelky nebo provozní zaměstnanci, je-li potřeba.    

 

Obsah vzdělávání

 

1. Pohádková školička

Charakteristika: Smyslem tématu je usnadnit dítěti adaptaci na nové sociální a vzdělávací situace a prostředí formou her a pohádek.

Hlavním cílem je seznámení s prostředím školy, rozvoj základních společenských návyků ve styku s dětmi i dospělými v MŠ. Začlenění do třídy, seznámení se se společnými pravidly, rozvíjení pozitivních citů k sobě i okolí.

Cíle:

  • se zaujetím vnímat kulturní představení

  • rozvíjet řečové schopnosti a jazykové dovednosti (verbální i neverbální)

  • seznamovat s novými slovy a jejich významem (časové, prostorové pojmy)

  • získávat povědomí o časové struktuře dne, týdne, roku

  • rozvíjet a kultivovat paměť a pozornost

  • rozvíjet citové vztahy k druhým

  • rozvíjet tvořivé sebevyjádření

  • rozvíjet dovednosti v oblasti jemné a hrubé motoriky

  • hovořit o tom, co ze mě dělá člověka

  • osvojovat si poznatky o svém těle, rozlišovat jednotlivé části, některé orgány a jejich funkce

  • rozvíjet schopnost pečovat o svoje zdraví, utvářet si kladný vztah ke sportu

  • zdravé oči, uši, zuby

  • přiřazovat dvojice dle pokynů

 budou si osvojovat poznatky důležité pro podporu bezpečí při sportu, u vody,

v kontaktu s cizími lidmi

 rozvíjet všechny smysly a pohybové dovednosti

 budeme rozvíjet pozitivní city dítěte ve vztahu k sobě – sebedůvěra, citová

samostatnost

 rozvíjet kulturně-estetické dovednosti v hudbě, výtvarných a literárních činnostech

 rozvíjet základní pohybové dovednosti a orientaci

 rozvíjet lokomoční a nelokomoční pohybové činnosti

 rozvíjet citové oblasti dětské psychiky, umět vyjádřit citové vazby a vztahy

 budeme procvičovat, zdokonalovat výslovnost a kultivovaný projev

  • rozvíjet praktické dovednosti

  • rozvíjet řečové schopnosti pomocí říkadel, básní a písní, rozvíjet hybnost mluvidel

  • upevňovat vztah ke knize

  • rozvíjet smyslové vnímání

  • posilovat dětskou zvídavost, zájem dětí a radost z objevování

  • přenášet pohybové činnosti do přírody, přirozenou cestou rozvíjet pohybové schopnosti dětí

  • upevňovat přirozený zpěvný projev a doprovod na rytmické hudební nástroje

  • rozvoj představivosti a fantazie

  • ochota k pomoci a spolupráci

  • budeme se společně připravovat na dětský karneval

  • posilovat prosociální chování v herní skupině, ale i ve vztahu k druhému ( v rodině, ve škole )

  • rozvíjet vztahy mezi lidmi (kamarádství, přátelství)

  • využívat ročního období k praktickým pohybovým činnostem, získávat poznatky o tělovýchově a sportu

  • zdokonalovat samostatný slovní projev na určité téma

  • rozvíjet schopnost přizpůsobit se podmínkám vnějšího prostředí a jeho změnám, seznamovat se s přírodními látkami a jejich vlastnostmi

  • rozvíjet všechny smysly, paměť a pozornost (pohádky)

  • rozvíjet kultivovaný projev

  • rozvíjet tvořivost, estetické vnímání a cítění, manipulační dovednosti

  • rozvíjet schopnosti a dovednosti, vyjádřit pocity, dojmy a prožitky

  • vytvářet vztah k místu a prostředí kde žijeme, trávíme čas

  • seznamovat děti s jednoduchými pracovními nástroji, pomůckami a předměty denní potřeby

  • budeme podporovat rozvoj vědomostí o kultuře prostředí, lidových zvycích a tradicích

  • rozvíjet schopnost vážit si života ve všech jeho formách, uvědomovat si, co je nebezpečné

  • rozvoj pohybových dovedností a schopností

  • posilování houževnatosti, síly, spolupráce, komunikace při práci

  • obohacení slovní zásoby, zdokonalení vyjadřovacích schopností

  • rozvoj komunikačních schopností, paměti, přesnosti

  • umožnit dítěti smyslové poznání a manipulaci s předměty

  • vytvářet si pravidla hygienických návyků

  • budovat si své místo ve vztahu k ostatním, snaha podřizovat se společnému zájmu

  • seznamovat se s barvami

  • správné oblékání vzhledem k počasí

  • budovat si své místo ve vztahu k ostatním, snaha podřizovat se společnému zájmu

  • navozovat situace pro rozvoj slovní komunikace, rozvoj řečových a jazykových dovedností

  • vedeme děti ke zvládnutí přechodu z rodiny do MŠ

  • bezpečná orientace v novém prostředí

  • podporovat dětské přátelství

  • seznamování s novými životními návyky

  • správná sebeobsluha a správná hygiena

  • seznamování s pravidly společenského chování

  • tvorba pravidel třídy, jejich dodržování

  • navazování nových kamarádských kontaktů a vztahů, vnímání přání a potřeb druhých (pomoc mladším kamarádům)

  • vytváření a posilování vztahu k lidem, s nimiž jsem v každodenním kontaktu

  • rozvíjení pozitivních citů ve vztahu k sobě a ostatním dětem

  • uvědomit si poznatky o lidském těle, znát jeho části, funkce

  • rozlišit správnost stravování, poznat vitamíny

  • hovořit o tom, co ze mě dělá člověka

  • uvědomit si vlastní práva

  • vytvářet pravidla neagresivního chování

  • chránit si osobní soukromí i bezpečí ve vztahu s druhým dítětem i dospělým

  • seznamování a opakování prostorových pojmů

  • rozvíjení paměti a pozornosti ( opakovat )

  • rozlišit dobro a zlo v životě a pohádkách

  • nebát se neznámého, strašidelného, nepříjemného

  • vést děti k samostatnému mluvenému projevu

  • rozvíjet elementární časové pojmy a souvislosti

Tématické části:

  • Kašpárek ve školce

  • My jsme kamarádi – my se máme rádi

  • Nemocný kamarád

  • Strašidel se nebojíme

  • Karnevalové dovádění

  • Pohádkové klubíčko

  • Čarodějnice a my

  • Ahoj školko – těšíme se na prázdniny

………= témata je možné prolínat celým rokem, obměňovat dle akcí, přání dětí,…

Cíle, kompetence, záměry a nabídku = je možné vyhledat k patřičným tématům

i z jiných bloků ………. VARIABILNOST, FLEXIBILITA

Naše záměry:

  • Seznámíme děti s prostorem třídy, MŠ, zahrady

  • Učíme je orientovat se v těchto prostorech

  • Naučíme děti znát svoji značku

  • Seznámíme děti s kamarády ve třídě

  • Učíme děti zorientovat se v režimu dne

  • Vedeme děti k upevňování hygienických návyků

  • Povedeme děti k tomu, aby se nebály vyjadřovat své pocity

  • Seznámíme děti s dospělými v MŠ

  • Učíme děti pečovat o své věci, sebe, dodržovat pořádek v MŠ, tak i doma

  • Podporujeme komunikaci v kolektivu, navazování nových kamarádských vztahů

  • Budeme navštěvovat různé organizace v ÚO, její členy pozveme na besedy do MŠ

  • Budeme se zaměřovat na činnosti spojené s poznáváním lidského těla

  • Budeme zlepšovat tělesnou zdatnost, pohybovou a zdravotní kulturu – výlety do přírody

  • Budeme podporovat schopnosti přizpůsobovat se přirozeným a běžným změnám

  • Podpoříme fantazii a tvořivost dětí

  • Budeme rozvíjet řečové a jazykové schopnosti, posilovat kultivovaný projev

  • Budeme rozvíjet pocit sounáležitosti s rodinou, lidmi a živou přírodou

Očekávané kompetence:

  • Odmítnout komunikaci, která je mi nepříjemná

  • Uvědomit si práva k druhému, respektovat druhého

  • Odprostit se od nepříjemných projevů sobectví, dělit se o hračku, pamlsky, rozdělit se i o svůj úkol

  • Vnímat co si druhý přeje, co potřebuje, vycházet mu vstříc, chovat se citlivě a ohleduplně k slabšímu či postiženému dítěti, mít ohled na druhého, nabídnout mu pomoc

  • Hodnotit svoji práci, co dělá dobře a co špatně

  • Samostatně vyjadřovat vlastní přání, požadavky

  • Poznat rozdíl mezi já – my

  • Vědomě projevovat zdvořilé chování a vystupování

  • Umět přiměřeně svému věku ovládat své chování

  • Prožívat radost ze zvládnutého a poznaného

  • Uvědomovat si příjemné a nepříjemné citové prožitky (lásku, soucítění, radost, spokojenost i strach, smutek, odmítání,..) rozlišovat cit. Projevy v důvěrném (rodinném) a cizím prostředí

  • Prožívat a dětským způsobem projevovat, co cítím ( soucit, radost, náklonnost), snažit se ovládat své afektivní chování

  • Uvědomovat si svou samostatnost, zvládnout se obléci, pojmenovat oblečení, třídit, požádat o pomoc

  • Navazovat kontakty s dospělými, kterému je dítě svěřeno do péče, překonat stud, komunikovat s druhým dítětem

  • Uplatňovat své individuelní potřeby, přání a práva s ohledem na druhého (obhajovat svůj názor ale přijmout i jiný názor), řešit konflikty dohodou

  • Uplatňovat základní společenské návyky ve styku s dospělými i dětmi (zdravit známé děti i dospělé, rozloučit se, poprosit, poděkovat, neskákat do řeči, požádat o pomoc, uposlechnout pokyn atd.)

  • Seznamovat se s různými druhy knih, znát jejich význam

  • Dodržovat hygienické návyky

  • Podporovat zdraví, vědomosti o těle

  • Porozumět zdraví + opaku nemoci

  • Umět předejít konfliktům a podobným situacím

  • Opakovat si to, co jsme se již naučili

  • Neubližovat sobě ani druhému

  • Umět řešit zadané úkoly

  • Znát význam dobra i zla

  • Přirozeně komunikovat s druhým dítětem

  • Odloučit se na určitou dobu od rodičů a blízkých

  • Bránit se projevům násilí druhého dítěte, ponižování, ubližování

  • Adaptovat se na prostředí školy i jeho běžné proměny

  • Projevovat zájem o knížky, časopisy

  • Pochopit, že každý má v rodině, ve třídě, v herní skupině svou roli, podle které je třeba se chovat

  • Rozlišit kladné x záporné, příjemné x nepříjemné

  • Nebát se změn, “ čarování „

  • Poznávání těla

  • Znát základní pojmy užívané ve spojení se zdravím, s pohybem a sportem

  • Orientovat se bezpečně ve svém okolním prostředí (domov, škola, doprava, obchody,..)

  • Rozlišovat, co prospívá zdraví a co mu škodí

  • Mít povědomí o některých způsobech ochrany osobního zdraví a bezpečí a o tom, kde v případě potřeby hledat pomoc

  • Formulovat otázky, odpovídat, slovně reagovat

  • Řešit úkoly, problémy a situace, vymýšlet nápady

  • Sledovat se zájmem hudební a divadelní představení a hodnotit je

  • Uvědomovat si co je nebezpečné

  • Uvědomit si příjemné a nepříjemné prožitky (radost, spokojenost, strach)

  • Vyjadřovat se prostřednictvím hudebně pohybových činností

  • Chápat mezilidské vztahy a motivovat jednání na postavách klasických pohádek

  • Vážit si práce a úsilí ostatních dětí, dospělých

  • Vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů, zrakově rozlišovat tvary předmětů a jiné specifické znaky

  • Uvědomovat svou samostatnost, zaujímat názory a postoje a vyjadřovat je

  • Vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách

  • Utvořit jednoduchý rým

  • Sledovat zprava doleva

  • Postupovat a učit se podle pokynů a instrukcí

  • Vlastním rozhodnutím odhadnout na co stačím, co zvládnu, přiznat svoji chybu

Vzdělávací nabídka:

 námětové hry „na rodinu, staráme se o miminko

  • oblíbené knihy, čtení na pokračování, ilustrace, hledání známých písmen, čtení obrázkového seriálu

  • exkurse po prostoru MŠ

 maňáskové a loutkové divadlo

  • vycházky, pozorování nejbližšího okolí, bydliště dětí

  • sluchové hry

  • výtvarné ztvárnění prožitků

 uspořádání karnevalu

  • zdravotní, relaxační a dechová cvičení, pohybové hry

  • činnosti zaměřené na rozvoj řečového projevu dětí (domov, rodina, kamarádi, co se mi líbí, vyprávění podle obrázků)

  • KK – povídání (kde bydlím, s kým,….)

  • grafomotorické cviky

  • říkadla a básně k tématu

  • zpěv známých písní, nácvik nové písně, pohybové hry se zpěvem

  • centra aktivit ( čtenářský koutek- časopisy, knihy, omalovánky

  • výroba masek na karneval, příprava soutěží, uspořádání karnevalu

  • prohlížení encyklopedií, globusu, mapy

  • kreslení postavy, modelování, sestavování z geometrických tvarů

  • obkreslování částí těla

  • zdravé zuby, oči, uši – co jim prospívá a co škodí

  • rozvoj jemné motoriky (oblékání papírových panenek)

  • námětové hry (na lékaře, na muzikanty apod.)

  • sluchové hry, hmatové hádanky, chuťové a čichové hádanky, zrakové (hledej rozdíly)

  • počítání na těle – 10 prstů, dvě nohy, pravá, levá apod.

  • rytmické hry na tělo

  • třídění předmětů, hygienické potřeby

  • dechová a pěvecká cvičení

  • poslech pohádky „Paleček a jeho kamarádi“

  • názvy jednotlivých prstů

  • pohybové hry s omezením (Na slepou bábu apod.)

  • komunikativní kruh – „Co by se stalo, když…“

  • vyprávění podle skutečnosti, vlastní zkušenosti i obrazového materiálu

  • poslech čteného textu, básně, říkanky

  • kladení otázek a hledání odpovědí

  • pantomimické, hmatové, sluchové a slovní hádanky

  • pracovní listy

  • námětové, didaktické hry, hry zaměření k poznávání a rozlišování různých společenských rolí

  • kooperativní, konstruktivní a grafické činnosti

  • hudební a hudebně pohybové hry a činnosti

  • praktické užívání technických přístrojů, hraček a pomůcek

  • činnosti směřující k prevenci úrazů

2. Barevná paleta

Charakteristika: Dle názvu tohoto celku je příznačné, že se děti setkají s poznatky a činnostmi týkajícími se hlavně podzimu a charakterickými znaky tohoto období.

Hlavním cílem bude pokračovat v adaptačním procesu, osvojovat si základní poznatky o přírodě a o životě v ní. Rozvíjet interaktivní a komunikativní dovednosti, vytváření základů estetického vnímání ve vztahu k přírodě, světu kolem nás.

Cíle:

  • se zaujetím vnímat kulturní představení

  • rozvíjet řečové schopnosti a jazykové dovednosti (verbální i neverbální)

  • seznamovat s novými slovy a jejich významem (časové, prostorové pojmy)

  • získávat povědomí o časové struktuře dne, týdne, roku

  • rozvíjet a kultivovat paměť a pozornost

  • rozvíjet tvořivé sebevyjádření

  • osvojit dovednosti potřebné k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí

  • rozvíjet dovednosti v oblasti jemné a hrubé motoriky

  • přiřazovat dvojice dle pokynů

  • rozpoznat a vnímat barevný svět, umět základní barvy

 povedeme děti k ekologii

 rozvíjet kulturně-estetické dovednosti v hudbě, výtvarných a literárních činnostech

 rozvíjet základní pohybové dovednosti a orientaci

 rozvíjet lokomoční a nelokomoční pohybové činnosti

 rozvíjet citové oblasti dětské psychiky, umět vyjádřit city

 budeme procvičovat, zdokonalovat výslovnost a kultivovaný projev

  • rozvíjet praktické dovednosti

  • rozvíjet řečové schopnosti pomocí říkadel, básní a písní, rozvíjet hybnost mluvidel

  • rozvíjet smyslové vnímání

  • posilovat dětskou zvídavost, zájem dětí a radost z objevování

  • přenášet pohybové činnosti do přírody, přirozenou cestou rozvíjet pohybové schopnosti dětí

  • seznamovat se změnami ročních období v souvislosti s počasím, oblečením a vykonávanými činnostmi

  • upevňovat si a rozšiřovat poznatky z živé přírody

  • upevňovat přirozený zpěvný projev a doprovod na rytmické hudební nástroje

  • rozvoj představivosti a fantazie

  • ochota k pomoci a spolupráci

  • posilovat prosociální chování v herní skupině

  • využívat ročního období k praktickým pohybovým činnostem, získávat poznatky o tělovýchově a sportu

  • zdokonalovat samostatný slovní projev na určité téma

  • rozvíjet kultivovaný projev

  • rozvíjet tvořivost, estetické vnímání a cítění, manipulační dovednosti

  • rozvíjet schopnosti a dovednosti, vyjádřit pocity, dojmy a prožitky

  • vytvářet a posilovat citové vazby a vztahy

  • seznamovat děti s jednoduchými pracovními nástroji, pomůckami a předměty denní potřeby

  • budeme podporovat rozvoj vědomostí o kultuře prostředí, lidových zvycích a tradicích

  • vnímání všemi smysly

  • rozlišit dobro a zlo v životě a pohádkách

  • rozvíjení paměti a pozornosti ( opakovat )

  • seznamování a opakování prostorových pojmů

  • rozlišit správnost stravování, poznat vitamíny

  • seznamování s hlavními znaky ročního období (podzim)

  • budeme vést děti k pochopení přírodních dějů a zákonitostí, vytváření pozitivního vztahu k okolí, lidem i přírodě

  • správné oblékání vzhledem k počasí

  • třídit předměty z hlediska nadřazenosti a podřazenosti

  • osvojovat si správné chování k přírodě

  • osvojovat si základní poznatky o přírodním prostředí

  • seznamovat se s barvami

  • navozovat situace pro rozvoj slovní komunikace, rozvoj řečových a jazykových dovedností

  • budovat si své místo ve vztahu k ostatním, snaha podřizovat se společnému zájmu

  • posilování houževnatosti, síly, spolupráce, komunikace při práci

  • obohacení slovní zásoby, zdokonalení vyjadřovacích schopností

  • rozvoj komunikačních schopností, paměti, přesnosti

  • umožnit dítěti smyslové poznání a manipulaci s předměty

  • poznávat a rozlišovat jehličnaté a listnaté stromy

  • poznávat podzimní plody

  • rozvíjet schopnost vážit si života ve všech jeho formách, uvědomovat si, co je nebezpečné

  • prakticky sledovat, co umí vítr – pouštění draků (pokusy)

  • rozvíjet smysly (ochutnávka ovoce, zeleniny)

  • poznávání přírodnin ( plody lesa )

  • vést děti k samostatnému mluvenému projevu

  • budeme procvičovat různé smysly, poznávat chutě a vůně ovoce a zeleniny, barvy a tvary v přírodě

  • rozvíjet elementární časové pojmy

Tématické části:

  • Procházka lesem – plody

  • Košík plný ovoce

  • Na poli a na zahrádce

  • Dráček – barevný fráček

  • Vůně podzimu – vítr a déšť

  • Ježeček Bodlináček

  • Listí zlátne

………= témata je možné prolínat celým rokem, obměňovat dle akcí, přání dětí,…

Cíle, kompetence, záměry a nabídku = je možné vyhledat k patřičným tématům

i z jiných bloků ………. VARIABILNOST, FLEXIBILITA

Naše záměry:

  • Pobytem na zahradě i v okolí budeme podporovat tělesný rozvoj a zdraví dětí

  • Budeme vytvářet dostatek příležitostí k poznávacím činnostem založených na vlastní zkušenosti – les, pole, zahrada

  • Budeme posilovat radost z objevovaného, probouzet zájem a zvídavost dětí – proměny v přírodě

  • Budeme podporovat rozvoj tvořivosti a poznání při práci s přírodninami

  • Využijeme pomoci dětí při práci na školní zahradě – sběr plodů, shrabávání listí

  • Budeme zlepšovat tělesnou zdatnost, pohybovou a zdravotní kulturu – výlety do přírody

  • Budeme podporovat schopnosti přizpůsobovat se přirozeným a běžným změnám

  • Podpoříme fantazii a tvořivost dětí

  • Budeme rozvíjet řečové a jazykové schopnosti, posilovat kultivovaný projev

  • Budeme se učit chránit a pomáhat při ochraně životního prostředí

  • Vedeme děti ke kladnému vztahu k fauně i flóře a její ochraně

Očekávané kompetence:

  • Prožívat radost ze zvládnutého a poznaného

  • Těšit se z hezkých a příjemných zážitků

  • Být citlivé ve vztahu k živým bytostem, přírodě i věcem

  • Přirozeně komunikovat s druhým dítětem

  • Odmítnout komunikaci, která je mu nepříjemná

  • Bránit se projevům násilí druhého dítěte, ponižování, ubližování

  • Adaptovat se na prostředí školy i jeho běžné proměny

  • Poslouchat plnit smysluplné pokyny a slovní příkazy, přijímat vyjasnění a zdůvodnění povinnosti, přistupovat na vysvětlená a pochopená pravidla

  • Zorganizovat hru

  • Uvědomovat si svoji samostatnost, zaujímat názory, postoje a vyjadřovat je

  • Rozhodovat o svých činnostech

  • Vyvinout volní úsilí, soustředit se na činnost a kontrolovat ji, dokončit co započalo

  • Zvládat zdrav. pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, běžné způsoby pohybu v různém prostředí

  • Popsat situaci (skutečnost, dle obrázku)

  • Vést rozhovor (poslouchat, nehovořit je-li třeba, sledovat řečníka i obsah, ptát se,..)

  • Vyprávět příběh, pohádku, zážitky,..

  • Naučit se zpaměti krátké texty

  • Vyjednávat s dětmi i s dospělým ve svém okolí, domluvit se na společném řešení

  • Záměrně se soustředit na činnost udržet pozornost

  • Zaměřovat se na to, co je z poznávacího hlediska důležité

  • Řešit kognitivní úkoly, problémy, situace,vymýšlet nápady,…řešení,…

  • Vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech

  • Osvojit si elementární poznatky o sobě, o rodině, o vývoji, životě a činnostech člověka, o lidské společnosti, o soužití, zvycích a práci lidí, o přírodě a jevech,..

  • Naučit se reprodukovat písničku

  • Dodržet pravidla hudebně – pohybových her

  • Projevovat zájem o knížky, časopisy

  • Umět vnímat změny v přírodě, vyjádřit pozitivní vztah k živému kolem nás

  • Umět prožívat emoce a vyjádřit je

  • Vést děti k pochopení přírodních jevů, zákonitostí

  • Zacházet šetrně s přírodním materiálem ( listy, dřevo,…)

  • Rozlišit kladné x záporné, příjemné x nepříjemné

  • Formulovat otázky, odpovídat, slovně reagovat

  • Řešit úkoly, problémy a situace, vymýšlet nápady

  • Uvědomovat si co je nebezpečné

  • Uvědomit si příjemné a nepříjemné prožitky (radost, spokojenost, strach)

  • Vyjadřovat se prostřednictvím hudebně pohybových činností

  • Chápat mezilidské vztahy a motivovat jednání na postavách klasických pohádek

  • Vážit si práce a úsilí ostatních dětí, dospělých

  • Vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů, zrakově rozlišovat tvary předmětů a jiné specifické znaky

  • Umět přiměřeně svému věku ovládat své chování

  • Uvědomovat svou samostatnost, zaujímat názory a postoje a vyjadřovat je

  • Vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách

  • Utvořit jednoduchý rým

  • Sledovat zprava doleva

  • Postupovat a učit se podle pokynů a instrukcí

  • Vlastním rozhodnutím odhadnout na co stačím, co zvládnu, přiznat svoji chybu

Vzdělávací nabídka:

  • společná práce – co patří na dvůr, do zoo, do lesa, na louku

  • oblíbené knihy, ilustrace, hledání známých písmen, čtení obrázkového seriálu

  • pozorování přírody v období „babího léta

  • sběr přírodnin a hry s nimi, počítání, barvy

  • výroba předmětů (látky, vlny, papír, přírodniny,…)

  • práce s přírodninami, lisování, frotáž

  • skupinové práce, stříhání, lepení, stromy, plody

  • prohlížení encyklopedií, vyprávění nad obrázky, čtení na pokračování

  • výtvarné vyjádření prožitků, modelování, malování, tiskání

  • smyslové hry, ochutnávky, výzdoba interiéru ve škole

  • poznávání základních tvarů, skládání obrázků, puzzle s podzimní tématikou

  • hra s barvou (zapouštění, vodov. barev, klovatina, otisky,…)

  • zpěv recitace a rytmizace říkadel

  • konstruktivní a námětové hry

  • zdravotní cviky, zacházení s míči, s nářadím

  • uspořádání drakiády

  • hry se zpěvem, hudební hádanky, …s nástroji

  • vycházky do přírody ( park, les, pole )

  • ekologické hry

  • sluchové hry, hmatové hádanky, chuťové a čichové hádanky, zrakové (hledej rozdíly)

  • rytmické hry na tělo

  • dechová a pěvecká cvičení

  • komunikativní kruh – „Co by se stalo, když…“

  • vyprávění podle skutečnosti, vlastní zkušenosti i obrazového materiálu

  • poslech čteného textu, básně, říkanky

  • kladení otázek a hledání odpovědí

  • pantomimické, hmatové, sluchové a slovní hádanky

  • maňáskové scénky

  • pracovní listy

  • kooperativní, konstruktivní a grafické činnosti

  • hudební a hudebně pohybové hry a činnosti

  • praktické užívání technických přístrojů, hraček a pomůcek

  • na vycházkách i na zahradě pozorovat chování i vzhled zvířat

  • dramatizace pohádky ( O řepě )

3. Zimní pohádka

Charakteristika: Velmi krásné období, které děti velmi prožívají. Smyslem tématu je přiblížit dětem čas, který je stvořen pro posilování mezilidských citů a vztahů, plněním tajných přání. Období prožívané v krásné zimní atmosféře.

Hlavním cílem je rozvoj schopnosti vytvářet a rozvíjet citové vztahy k okolí, rozvíjet interaktivní a komunikativní dovednosti, vytvářet povědomí o mezilidských a morálních hodnotách. Snažit se více si povídat, zklidnit se a přemýšlet o koloběhu života.

Cíle:

  • seznamovat s novými slovy a jejich významem (časové, prostorové pojmy)

  • získávat povědomí o časové struktuře dne, týdne, roku

  • rozvíjet a kultivovat paměť a pozornost

  • rozvíjet tvořivé sebevyjádření

  • přiřazovat dvojice dle pokynů

  • povedeme děti k ekologii

  • budou si osvojovat poznatky důležité pro podporu bezpečí při sportu

  • rozvíjet všechny smysly a pohybové dovednosti

 poznávat různé druhy sportů

 rozvíjet kulturně-estetické dovednosti v hudbě, výtvarných a literárních činnostech

 rozvíjet základní pohybové dovednosti a orientaci

  • se zaujetím vnímat kulturní představení

 rozvíjet lokomoční a nelokomoční pohybové činnosti

 rozvíjet citové oblasti dětské psychiky, umět vyjádřit city

 budeme vést děti k umění vystoupit na veřejnosti, nestydět se, spolupracovat

 budeme procvičovat, zdokonalovat výslovnost a kultivovaný projev

  • podporovat snahu, seznamovat se s kulturou a uměním

  • rozvíjet praktické dovednosti

  • osvojovat si základní poznatky o lidových zvycích a tradicích, vytvořit si vztah k místu, kde žije

  • rozvíjet řečové schopnosti pomocí říkadel, básní a písní, rozvíjet hybnost mluvidel

  • posilovat dětskou zvídavost, zájem dětí a radost z objevování

  • přenášet pohybové činnosti do přírody, přirozenou cestou rozvíjet pohybové schopnosti dětí

  • seznamovat se změnami ročních období v souvislosti s počasím, oblečením a vykonávanými činnostmi

  • upevňovat si a rozšiřovat poznatky z živé přírody

  • rozvíjet schopnost vážit si života ve všech jeho formách, uvědomovat si, co je nebezpečné

  • posilování houževnatosti, síly, spolupráce, komunikace při práci

  • obohacení slovní zásoby, zdokonalení vyjadřovacích schopností

  • rozvoj komunikačních schopností, paměti, přesnosti

  • umožnit dítěti smyslové poznání a manipulaci s předměty

  • budovat si své místo ve vztahu k ostatním, snaha podřizovat se společnému zájmu

  • navozovat situace pro rozvoj slovní komunikace, rozvoj řečových a jazykových dovedností

  • seznamovat se s barvami

  • osvojovat si základní poznatky o přírodním prostředí

  • osvojovat si správné chování k přírodě

  • třídit předměty z hlediska nadřazenosti a podřazenosti

  • správné oblékání vzhledem k počasí

  • rozlišit dobro a zlo v životě a pohádkách

  • seznamování a opakování prostorových pojmů

  • více se pohybovat, nebát se sportovat

  • vytvářet pozitivní vztahy k rodině, jejím členům a vztahům mezi nimi

  • rozvíjet schopnost žít ve společenství ostatních lidí, spolupracovat s nimi (v souvislosti s vánočními zvyky a tradicemi)

  • vytvářet vztah k místu a prostředí kde žijeme, trávíme čas

  • rozvíjet tvořivost, estetické vnímání a cítění, manipulační dovednosti

  • rozvíjet schopnosti a dovednosti, vyjádřit pocity, dojmy a prožitky

  • posilovat prosociální chování ve vztahu k druhému (v rodině, ve škole)

  • budeme si osvojovat poznatky o vlastnostech látek (sníh, led, voda), posilovat kladný vztah k zimním sportům

  • rozvíjet všechny smysly, paměť a pozornost (pohádky)

  • rozvíjet schopnost přizpůsobit se podmínkám vnějšího prostředí a jeho změnám, seznamovat se s přírodními látkami a jejich vlastnostmi

  • využívat ročního období k praktickým pohybovým činnostem, získávat poznatky o tělovýchově a sportu

  • zdokonalovat samostatný slovní projev na určité téma

  • rozvíjet vztahy mezi lidmi (kamarádství, přátelství)

  • posilovat prosociální chování v herní skupině

  • rozvíjet dovednosti v oblasti jemné a hrubé motoriky (pohybové dovednosti opři hrách na sněhu)

  • upevňovat přirozený zpěvný projev a doprovod na rytmické hudební nástroje

  • rozvoj představivosti a fantazie

  • ochota k pomoci a spolupráci

  • pojmenovat 2- 4 charakteristické znaky zimy

  • chránit zdraví své i druhých, využívat sportovních aktivit

  • vytvářet a posilovat citové vazby a vztahy

  • znát charakteristické znaky Vánoc

  • budeme posilovat zvídavost, zájem a radost z objevování

  • vést děti k samostatnému mluvenému projevu

  • budeme procvičovat barvy a tvary v přírodě

  • vytvářet pravidla neagresivního jednání, rozpoznat a odmítnout společensky nežádoucího chování, vytvořit povědomí o mezilidských morálních hodnotách

  • rozvíjet elementární časové pojmy a souvislosti

Tématické části:

  • Adventní neděle – čekání na Ježíška

  • Mikuláš, Anděl naděluje – čertík poskakuje

  • Vánoční ladění

  • Vánoce plné dárečků

  • Pomáháme druhým – Tříkrálová sbírka

  • Sněhová vločka

  • Sněhu – sněhu – sněhulák

  • Zimní sportování

………= témata je možné u prolínat celým rokem, obměňovat dle akcí, přání dětí,…

Cíle, kompetence, záměry nabídku = je možné vyhledat k patřičným tématům

i z jiných bloků ………. VARIABILNOST, FLEXIBILITA

Naše záměry:

  • Budeme si osvojovat poznatky o vánočních tradicích a lidových zvycích

  • Budeme poznávat vlastnosti sněhu a ledu

  • Pobyt na zdravém zimním vzduchu budeme posilovat a otužovat tělesný rozvoj

  • Budeme podporovat schopnosti přizpůsobovat se přirozeným a běžným změnám

  • Podpoříme fantazii a tvořivost dětí

  • Budeme rozvíjet řečové a jazykové schopnosti, posilovat kultivovaný projev

  • Budeme se učit chránit a pomáhat při ochraně životního prostředí

  • Budeme zlepšovat tělesnou zdatnost, pohybovou a zdravotní kulturu – výlety do přírody

  • Budeme navštěvovat různé organizace v ÚO,  její členy pozveme na besedy do MŠ

  • Budeme rozvíjet pocit sounáležitosti s rodinou, lidmi a živou přírodou

Očekávané kompetence:

  • Uplatnění získaných poznatků při dalším učení

  • Hodnotit svoje osobní pokroky

  • Správné vyjadřování a sdělování prožitků, pocitů a nálad různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými a podobně)

  • Komunikace bez ostychu

  • Spolupodílení se na společných rozhodnutích

  • Zajímat se o druhé, o to co se děje kolem mne, vážit si práce druhých

  • Uvědomění si, že svým chováním mohu ovlivňovat prostředí ve kterém žiji

  • Umět prožívat emoce a vyjádřit je

  • Ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat hrubou a jemnou motoriku

  • Vnímat všemi svými smysly

  • Zachytit a vyjádřit své prožitky

  • Zachycovat skutečnosti ze svého okolí a vyjadřovat své představy pomocí různých pracovních dovedností

  • Sledovat očima zleva doprava

  • Těšit se z hezkých a příjemných zážitků, seznamovat se z uměním

  • Odprostit se od nepříjemných projevů sobectví vůči jinému dítěti

  • Zacházet šetrně s výtvarným materiálem

  • Vyjadřovat svou představu, fantazii a prožitky v tvořivé dramatické improvizaci

  • Pohybově i slovně charakterizovat postavu v určité situaci náladě (epizodu z pohádky, divadla nebo z filmu, televize,..)

  • Přijímat pozitivní ocenění i svůj případný neúspěch

  • Vnímat umělecké a kulturní podněty, pozorně poslouchat a sledovat se zájmem hud. Představení

  • Vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci, využívat zkušeností k učení

  • Chápat prostorové pojmy (vpravo, vlevo, dole, za pod,..), částečně se orientovat v čase

  • Chápat základní číselné a matematické pojmy, elementární matematické souvislosti a podle potřeby je prakticky využít

  • Formulovat otázky, odpovídat, hodnotit slovní výkony, slovně reagovat

  • Chápat slovní vtip a humor

  • Zvládat jemnou motoriku – zacházení s náčiním

  • Znát základní pojmy užívané ve spojení se zdravím, s pohybem a sportem

  • Nebát se pohybu

  • Řídit, organizovat činnosti

  • Zvolit co je správné a co ne

  • Umět charakterizovat zimu, její znaky

  • Projevovat zájem o knížky, časopisy

  • Formulovat otázky, odpovídat, slovně reagovat

  • Řešit úkoly, problémy a situace, vymýšlet nápady

  • Sledovat se zájmem hudební a divadelní představení a hodnotit je

  • Uvědomovat si co je nebezpečné

  • Uvědomit si příjemné a nepříjemné prožitky (radost, spokojenost, strach)

  • Vyjadřovat se prostřednictvím hudebně pohybových činností

  • Chápat mezilidské vztahy a motivovat jednání na postavách klasických pohádek

  • Vážit si práce a úsilí ostatních dětí, dospělých

  • Vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů, zrakově rozlišovat tvary předmětů a jiné specifické znaky

  • Umět přiměřeně svému věku ovládat své chování

  • Uvědomovat svou samostatnost, zaujímat názory a postoje a vyjadřovat je

  • Vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách

  • Utvořit jednoduchý rým

  • Sledovat zprava doleva

  • Postupovat a učit se podle pokynů a instrukcí

  • Vlastním rozhodnutím odhadnout na co stačím, co zvládnu, přiznat svoji chybu

  • Snažit se o více pohybu, zvládat cviky které neznám, sportovat s radostí

Vzdělávací nabídka:

 hry, soutěže, školní olympiáda

 vystoupení pro rodiče a prarodiče, besídka

  • návštěva statku, kravína, domácího chovatele

  • oblíbené knihy, čtení na pokračování, ilustrace, hledání známých písmen, čtení obrázkového seriálu

  • maňáskové divadlo, divadelní představení

  • rozhovory nad adventním věncem

  • plnění úkolů z adventního kalendáře

  • návštěva čerta a Mikuláše, Mikulášská besídka

  • příprava vánočního pásma (Mikuláš, besídka, pásmo v kostele)

  • malování, modelování, lepení, stříhání, skládání (dárky, přáníčka, ozdoby apod.)

  • vánoční úklid hraček

  • cvičení dle hudby, protahovací a relaxační cviky, pohybové vyjádření písní

  • říkadla a písně s vánoční tématikou, poslech vánočních příběhů

  • poslech a zpěv koled

  • grafomotorické cviky, uvolňovací cviky ruky, mluvidel

  • návštěva vánočního koncertu, výstav, betlémů

  • hry na sněhu a se sněhem (sáňkování, bobování, klouzání, koulování, stavby ze sněhu apod.)

  • pozorování zimní přírody, barev

  • malba kombinovaná s kresbou tuží, inkoustem, zapouštění

  • pokusy se sněhem a ledem

  • pozorování vloček lupou, výtvarné zpracování zimní tématiky (malé a velké formáty), trhání, lepení, mačkání, stříhání

  • výzdoba třídy a chodby

  • hádanky a slovní hříčky, žertovné písně

  • zpěv a poslech písní se zimní tématikou, hudební hrátky – vyjádřit rozmary zimního počasí

  • cvičení s různým nářadím

  • poslech, dramatizace pohádek (klasických, moderních, veršovaných), prohlížení ilustrací

  • vycházky do přírody ( park, les, pole )

  • ekologické hry

  • sluchové hry, hmatové hádanky, chuťové a čichové hádanky, zrakové (hledej rozdíly)

  • rytmické hry na tělo

  • dechová a pěvecká cvičení

  • komunikativní kruh – „Co by se stalo, když…“

  • vyprávění podle skutečnosti, vlastní zkušenosti i obrazového materiálu

  • poslech čteného textu, básně, říkanky

  • kladení otázek a hledání odpovědí

  • pantomimické, hmatové, sluchové a slovní hádanky

  • pracovní listy

  • kooperativní, konstruktivní a grafické činnosti

  • hudební a hudebně pohybové hry a činnosti

  • praktické užívání technických přístrojů, hraček a pomůcek

  • ekologické hry

  • vánoční dílna s rodiči

  • vánoční nadělování, příchod „Ježíška“

  • pečení vánočního cukroví

  • zdobení vánočního stromku ve třídě

  • skupinové činnosti ( výroba vánočních ozdob, adventního věnce, svícnů )

4. Jarní pohlazení

Charakteristika: Název tématu nás uvádí do krásného období – probouzející se přírody plné překvapení. Rozkvétající flóra, i rodící se fauna.

Hlavním cílem je vstřebávat atmosféru jara, maximálně využít přírody v MŠ a jejím okolí, zajímat se o vše živé a co se vyvíjí, roste a je v pohybu.

Cíle:

  • se zaujetím vnímat kulturní představení

  • správně pojmenovat některé druhy hmyzu

  • rozvíjet řečové schopnosti a jazykové dovednosti (verbální i neverbální)

  • seznamovat s novými slovy a jejich významem (časové, prostorové pojmy)

  • získávat povědomí o časové struktuře dne, týdne, roku

  • rozvíjet a kultivovat paměť a pozornost

  • užívat všechny smysly

  • rozvíjet tvořivé sebevyjádření

  • osvojit dovednosti potřebné k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí

  • rozvíjet dovednosti v oblasti jemné a hrubé motoriky

  • upevňovat přirozený zpěvný projev a doprovod na rytmické hudební nástroje

  • rozvoj představivosti a fantazie

  • ochota k pomoci a spolupráci

  • posilovat prosociální chování v herní skupině

  • rozvíjet vztahy mezi lidmi (kamarádství, přátelství)

  • využívat ročního období k praktickým pohybovým činnostem, získávat poznatky o tělovýchově a sportu

  • zdokonalovat samostatný slovní projev na určité téma

  • rozvíjet schopnost přizpůsobit se podmínkám vnějšího prostředí a jeho změnám, seznamovat se s přírodními látkami a jejich vlastnostmi

  • posilovat prosociální chování ve vztahu k druhému (v rodině, ve škole)

  • rozvíjet kultivovaný projev

  • rozvíjet tvořivost, estetické vnímání a cítění, manipulační dovednosti

  • rozvíjet schopnosti a dovednosti, vyjádřit pocity, dojmy a prožitky

  • vytvářet a posilovat citové vazby a vztahy

  • rozvíjet schopnost vážit si života ve všech jeho formách, uvědomovat si, co je nebezpečné

  • poznávat a rozlišovat jehličnaté a listnaté stromy

  • posilování houževnatosti, síly, spolupráce, komunikace při práci

  • obohacení slovní zásoby, zdokonalení vyjadřovacích schopností

  • umožnit dítěti smyslové poznání a manipulaci s předměty

  • budovat si své místo ve vztahu k ostatním, snaha podřizovat se společnému zájmu

  • navozovat situace pro rozvoj slovní komunikace, rozvoj řečových a jazykových dovedností

  • seznamovat se s barvami

  • osvojovat si základní poznatky o přírodním prostředí

  • osvojovat si správné chování k přírodě

  • třídit předměty z hlediska nadřazenosti a podřazenosti

  • správné oblékání vzhledem k počasí

  • rozlišit dobro a zlo v životě a pohádkách

  • rozvíjení paměti a pozornosti / opakovat /

  • seznamování a opakování prostorových pojmů

  • upevňovat si a rozšiřovat poznatky z živé přírody

  • seznamovat se změnami ročních období v souvislosti s počasím, oblečením a vykonávanými činnostmi

  • rozvíjet smyslové vnímání

  • posilovat dětskou zvídavost, zájem dětí a radost z objevování

  • přenášet pohybové činnosti do přírody, přirozenou cestou rozvíjet pohybové schopnosti dětí

  • rozvíjet řečové schopnosti pomocí říkadel, básní a písní, rozvíjet hybnost mluvidel

  • osvojovat si základní poznatky o lidových zvycích a tradicích, vytvořit si vztah k místu, kde žije

  • rozvíjet praktické dovednosti

  • podporovat snahu, seznamovat se s kulturou a uměním

 budeme procvičovat, zdokonalovat výslovnost a kultivovaný projev

 budeme vést děti k umění vystoupit na veřejnosti, nestydět se, spolupracovat

 rozvíjet základní pohybové dovednosti a orientaci

 rozvíjet lokomoční a nelokomoční pohybové činnosti

 rozvíjet citové oblasti dětské psychiky, umět vyjádřit city

 rozvíjet kulturně-estetické dovednosti v hudbě, výtvarných a literárních činnostech

 budeme posilovat zvídavost, zájem a radost z objevování

 povedeme děti k ekologii

    • budeme procvičovat barvy a tvary v přírodě

    • rozvíjet elementární časové pojmy a souvislosti

    • přiřazovat dvojice dle pokynů

    • vést děti k samostatnému mluvenému spontánnímu projevu

    • seznámení s druhy květin, rostlin

Tématické části:

  • Veselé Velikonoce

  • Jaro už je tu

  • Když začne sluníčko hřát

  • Na našem dvorečku- zahrádce

  • Rozkvetlá louka, park i les

………= témata je možné prolínat celým rokem, obměňovat dle akcí, přání dětí,…

Cíle, kompetence, záměry nabídku = je možné vyhledat k patřičným tématům

i z jiných bloků ………. VARIABILNOST, FLEXIBILITA

Naše záměry:

  • Podpoříme rozvoj pohybových dovedností a prostorové orientace

  • Budeme se učit jak se chovat v přírodě – u vody, ve městě, na výletě

  • Budeme postupně vstřebávat atmosféru jara

  • Bude nás zajímat vše živé co se vyvíjí, roste a co je v pohybu

  • Budeme prožívat radost ze zvládnutého a poznaného

  • Budeme rozvíjet pocit sounáležitosti s rodinou, lidmi a živou přírodou

  • Budeme zlepšovat tělesnou zdatnost, pohybovou a zdravotní kulturu – výlety do přírody

  • Budeme podporovat schopnosti přizpůsobovat se přirozeným a běžným změnám

  • Podpoříme fantazii a tvořivost dětí

  • Budeme rozvíjet řečové a jazykové schopnosti, posilovat kultivovaný projev

  • Budeme se učit chránit a pomáhat při ochraně životního prostředí

  • Vedeme děti ke kladnému vztahu k flóře a její ochraně

Očekávané kompetence:

  • Chápat prostorové vztahy, orientovat se v čase

  • Domluvit se gesty a slovy

  • Vnímat všemi smysly

  • Ovládat dechové svalstvo, koordinaci ruky a oka

  • Zachytit a vyjádřit své prožitky výtvarně, pomocí hudby a improvizací

  • Uvědomovat si, že způsob, jakým se chová a žije, ovlivňuje jeho vlastní zdraví i životní prostředí

  • Bránit se násilí jiného dítěte, ubližování, ponižování

  • Vědomě projevovat zdvořilé chování a vystupování

  • Vyjádřit souhlas a nesouhlas, říci „Ne“ v situacích které to vyžadují, odmítnout se podílet na zakázaných činnostech apod.

  • Odhadovat na co stačí a co zvládneme, postupně si uvědomovat své nedostatky, přiznat si chybu

  • Koordinovat lokomoci a další pohyby a polohy, sladit pohyb s rytmem a hudbou

  • Vědomě napodobit jednoduchý pohyb a přizpůsobit jej podle pokynu

  • Správně vyslovovat a ovládat dech i intonaci řeči

  • Porozumět slyšenému, zachytit hl. myšlenku příběhu, sledovat děj a zopakovat jej ve správném sledu

  • Domluvit se slovy gesty

  • Přirozeně a bez zábran komunikovat

  • Uplatňovat zákl. společenské návyky ve styku s dospělými i s dětmi (zdravit, rozloučit se, poděkovat, neskákat do řeči,..)

  • Pojmenovat většinu toho, čím jsme obklopeni

  • Přemýšlet a to , o čem přemýšlíme, proč, také se umět vyjádřit

  • Porozumět, že všechno kolem se mění, vyvíjí, pohybuje a proměňuje a se změnami je třeba v životě počítat

  • Sladit pohyb se zpěvem

  • Zvládat základní hudební dovednosti

  • Vnímat barevný svět kolem sebe

  • Formulovat otázky, odpovídat, slovně reagovat

  • Řešit úkoly, problémy a situace, vymýšlet nápady

  • Uvědomit si příjemné a nepříjemné prožitky (radost, spokojenost, strach)

  • Vyjadřovat se prostřednictvím hudebně pohybových činností

  • Chápat mezilidské vztahy a motivovat jednání na postavách klasických pohádek

  • Vážit si práce a úsilí ostatních dětí, dospělých

  • Vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů, zrakově rozlišovat tvary předmětů a jiné specifické znaky

  • Umět přiměřeně svému věku ovládat své chování

  • Uvědomovat svou samostatnost, zaujímat názory a postoje a vyjadřovat je

  • Vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách

  • Utvořit jednoduchý rým

  • Sledovat zprava doleva

  • Postupovat a učit se podle pokynů a instrukcí

  • Vlastním rozhodnutím odhadnout na co stačím, co zvládnu, přiznat svoji chybu

  • Odpovídat za sebe a své jednání

  • Rozpoznat živočichy, rostliny kolem nás

Vzdělávací nabídka:

  • kooperativní, konstruktivní a grafické činnosti

  • hudební a hudebně pohybové hry a činnosti

  • praktické užívání technických přístrojů, hraček a pomůcek

  • ekologické hry

  • pracovní listy

  • vyprávění podle skutečnosti, vlastní zkušenosti i obrazového materiálu

  • poslech čteného textu, básně, říkanky

  • kladení otázek a hledání odpovědí

  • pantomimické, hmatové, sluchové a slovní hádanky

  • komunikativní kruh – „Co by se stalo, když…“

  • dechová a pěvecká cvičení

  • rytmické hry na tělo

  • sluchové hry, hmatové hádanky, chuťové a čichové hádanky, zrakové (hledej rozdíly)

  • pozorování přírody, typické znaky jara, kde najdeme jarní rostliny, názvy stromů

  • pozorování rychlení semen (fazole, květinové cibule, čočka) – pokusy

  • pozorování práce na zahradách a na polích

  • hry s papírem (mačkání, skládání, vytrhávání,..)

  • pomoc předškoláků při výzdobě třídy

  • dramatizace, pohádky, maňáskové divadlo

  • písně, básně a tanečky motivované jarem, Velikonocemi

  • skládání, stříhání a různé techniky, výroba z přírodních materiálů

  • řízené rozhovory o recyklaci odpadů, o Velikonocích, jarních tradicích, zvycích

  • jarní zvuky

  • vycházky do přírody ( park, les, pole )

  • KK- velikonoční zvyky, tradice

  • ekologické hry

  • výstava jarních květin, velikonoční výstava v ÚO

  • jarní a velikonoční výzdoba MŠ

  • společná práce – co patří na dvůr, do zoo, do lesa, na louku

  • poznávání, třídění obrázků – výstava

  • sběr a sestavování z přírodního materiálu

  • pokusy a experimenty s přírodninami

  • přiřazování

  • grafomotorické cviky ruky (kresba do písku, vody, hlíny)

 výroba dárků a přáníček

 říkanky, básně, písně, tanečky

 vycházky do přírody, hry v terénu

 otisky, koláže

 hádanky, obrázky

 omalovánky k tématu

 práce se slovy

 tvořivé hry na písku

 pozorování na vycházkách (využití dalekohledu, lupy )

 konstrukce z Lega, magnetická stavebnice

 pracovní listy, vystřihování

 slovní hádanky

 písně, básně a hry k tématu

5. Země zvířátek

Charakteristika: Smyslem tématu je seznamovat děti se zvířátky a mláďátky žijící na naší Planetě, jejich užitku, významu a pomoci lidí. Spojení s přírodou, faunou a vnímání krásna kolem nás.

Hlavním cílem je vytvářet u dětí kladný vztah ke zvířátkům, osvojovat si jednoduché poznatky o světě a životě, o přírodě a jejích proměnách.

Cíle:

  • se zaujetím vnímat kulturní představení

 povedeme děti k ekologii

 rozvíjet kulturně-estetické dovednosti v hudbě, výtvarných a literárních činnostech

 rozvíjet lokomoční a nelokomoční pohybové činnosti

 rozvíjet citové oblasti dětské psychiky, umět vyjádřit city

 budeme procvičovat, zdokonalovat výslovnost a kultivovaný projev

  • rozvíjet praktické dovednosti

  • rozvíjet řečové schopnosti pomocí říkadel, básní a písní, rozvíjet hybnost mluvidel

  • rozvíjet smyslové vnímání

  • posilovat dětskou zvídavost, zájem dětí a radost z objevování

  • přenášet pohybové činnosti do přírody, přirozenou cestou rozvíjet pohybové schopnosti dětí

  • upevňovat si a rozšiřovat poznatky z živé přírody

  • upevňovat přirozený zpěvný projev a doprovod na rytmické hudební nástroje

  • rozvoj představivosti a fantazie

  • ochota k pomoci a spolupráci

  • zdokonalovat samostatný slovní projev na určité téma

  • rozšiřovat si znalosti o zvířatech ve volné přírodě, jejich způsobu života, aktivní pomoci (krmítka, návštěva krmelce)

  • rozvíjet kultivovaný projev

  • rozvíjet tvořivost, estetické vnímání a cítění, manipulační dovednosti

  • rozvíjet schopnosti a dovednosti, vyjádřit pocity, dojmy a prožitky

  • rozvíjet schopnost vážit si života ve všech jeho formách, uvědomovat si, co je nebezpečné

  • posilování houževnatosti, síly, spolupráce, komunikace při práci

  • obohacení slovní zásoby, zdokonalení vyjadřovacích schopností

  • rozvoj komunikačních schopností, paměti, přesnosti

  • umožnit dítěti smyslové poznání a manipulaci s předměty

  • navozovat situace pro rozvoj slovní komunikace, rozvoj řečových a jazykových dovedností

  • osvojovat si základní poznatky o přírodním prostředí

  • osvojovat si správné chování k přírodě

  • třídit předměty z hlediska nadřazenosti a podřazenosti

  • rozlišit dobro a zlo v životě a pohádkách

  • seznamování a opakování prostorových pojmů

  • rozvíjet kooperativní dovedností

  • rozvíjet pohybové dovednosti a ovládání pohybového aparátu

  • rozvíjet dovednosti v oblasti jemné a hrubé motoriky

  • rozvíjet tvořivé sebevyjádření

  • rozvíjet a kultivovat paměť a pozornost

  • rozvíjet řečové schopnosti a jazykové dovednosti (verbální i neverbální)

  • správně pojmenovat některé druhy hmyzu

  • umět pojmenovat domácí zvířátka a jejich mláďátka

  • rozlišit exotická zvířata, vodní, lesní, atd

  • přiřazovat dvojice dle pokynů

  • vytvářet si kladný vztah ke zvířátkům

Tématické části:

  • Poslední vlaštovka

  • Kdo to tady chodí – stopy ve sněhu

  • Máme rádi zvířata – mláďata

  • Zvířátka ze ZOO – jedeme na výlet

  • Jak žijí zvířátka ve volné přírodě

………= témata je možné prolínat celým rokem, obměňovat dle akcí, přání dětí,…

Cíle, kompetence, záměry a nabídku = je možné vyhledat k patřičným tématům

i z jiných bloků ………. VARIABILNOST, FLEXIBILITA

Naše záměry:

  • Povedeme děti k odpovědnosti za své chování k okolí

  • Povedeme je k poznání s čím vším se mohou okolo sebe setkat

  • Budeme vytvářet návyky, které povedou k ochraně zdraví, ale i k ochraně životního prostředí

  • Budeme vytvářet povědomí o sounáležitosti s ostatním světem

  • Budeme rozvíjet tvořivost a estetické vnímání

  • Budeme podporovat schopnosti přizpůsobovat se přirozeným a běžným změnám

  • Podpoříme fantazii a tvořivost dětí

  • Budeme rozvíjet řečové a jazykové schopnosti, posilovat kultivovaný projev

  • Bude nás zajímat vše živé co se vyvíjí, roste a co je v pohybu

  • Vedeme děti ke kladnému vztahu k fauně a její ochraně a pomoci

Očekávané kompetence:

  • Zvládnout základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, koordinaci pohybů s rytmem a hudbou

  • Formulovat otázky, odpovídat, slovně reagovat

  • Řešit úkoly, problémy a situace, vymýšlet nápady

  • Uvědomovat si co je nebezpečné

  • Uvědomit si příjemné a nepříjemné prožitky (radost, spokojenost, strach)

  • Vyjadřovat se prostřednictvím hudebně pohybových činností

  • Chápat mezilidské vztahy a motivovat jednání na postavách klasických pohádek

  • Vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů, zrakově rozlišovat tvary předmětů a jiné specifické znaky

  • Umět přiměřeně svému věku ovládat své chování

  • Uvědomovat svou samostatnost, zaujímat názory a postoje a vyjadřovat je

  • Vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách

  • Utvořit jednoduchý rým

  • Sledovat zprava doleva

  • Postupovat a učit se podle pokynů a instrukcí

  • Vlastním rozhodnutím odhadnout na co stačím, co zvládnu, přiznat svoji chybu

  • Umět znát některé druhy domácích zvířat a jejich mláďat

  • Rozlišit co létá, plave, leze, běhá, skáče atd.

  • Chápat vztahy a chování zvířat v pohádkách a bajkách

  • Poznávat některé druhy zvířat žíjících ve volné přírodě

  • Chápat prospěšnost domácích zvířat

  • Uvědomit si nutnosti pomoci zvířátkům, hlavně v zimním období

  • Rozpoznat živočichy, rostliny kolem nás

  • Pojmenovat cizokrajná zvířata

Vzdělávací nabídka:

  • písně a básně o zvířatech

  • dramatizace pohádky s postavami zvířat

  • beseda o zvířatech

  • na vycházkách i na zahradě pozorovat chování i vzhled zvířat

  • výtvarně vyjádřit kombinovanou technikou vodní říši, ptačí království

  • společná práce – co patří na dvůr, do zoo, do lesa, na louku

  • návštěva statku, kravína, domácího chovatele, jízda na koních

  • oblíbené knihy, čtení na pokračování, ilustrace, hledání známých písmen, čtení obrázkového seriálu

  • rytmické hry na tělo

  • vycházky do přírody ( park, les, pole )

  • hudební hádanky, obrázky hudebních nástrojů

  • dechová a pěvecká cvičení

  • komunikativní kruh – „Co by se stalo, když…“

  • vyprávění podle skutečnosti, vlastní zkušenosti i obrazového materiálu

  • poslech čteného textu, básně, říkanky

  • kladení otázek a hledání odpovědí

  • pantomimické, hmatové, sluchové a slovní hádanky

  • maňáskové scénky

  • záměrné pozorování předmětů, určování a pojmenovávání jejich vlastností (velikost, barva, tvar, materiál, zvuky)

  • pracovní listy

  • kooperativní, konstruktivní a grafické činnosti

  • hudební a hudebně pohybové hry a činnosti

  • praktické užívání technických přístrojů, hraček a pomůcek

  • ekologické hry

  • péče o zvířátka v zimě, co patří do krmítka a do krmelce

  • sluchové hry, hmatové hádanky, chuťové a čichové hádanky, zrakové (hledej rozdíly)

  • školní výlet do Zoo, za zvířátky

  • knihy a časopisy o zvířátkách

  • na vycházkách i na zahradě pozorovat chování i vzhled zvířat

  • modelování zvířecí postavy

  • návštěva zvířátek na dvorečku

.6. Hurá ven – mezi lidi

Charakteristika: Snažíme se v oblasti envirometrie prohlubovat větší kontakt dětí s přírodou, zapojujeme ekologické hry, více pořádáme výletů po okolí naučných stezkách v naši vesnici Semanín. Dbáme na bezpečnost dětí v terénu, poukazujeme na rozdílnost multikultury.

Hlavním cílem: zapojit děti do exkursí a nových poznatků třeba i pokusem, poznáním, experimentováním. Vytváříme u dětí kladný vztah k práci, k rodině, sportu. Snažíme se u dětí pěstovat zdravé životní návyky a postoje, osvojovat si jednoduché poznatky o světě a životě, o přírodě a jejích proměnách.

Cíle:

  • rozvíjet řečové schopnosti a jazykové dovednosti (verbální i neverbální)

  • seznamovat s novými slovy a jejich významem (časové, prostorové pojmy)

  • získávat povědomí o časové struktuře dne, týdne, roku

  • rozvíjet a kultivovat paměť a pozornost

  • užívat všechny smysly

  • rozvíjet tvořivé sebevyjádření

  • rozvíjet dovednosti v oblasti jemné a hrubé motoriky

  • budeme děti seznamovat s různými druhy zaměstnání, řemesel a povolání

  • budou získávat povědomí o různých lidských činnostech a výsledcích lidské práce

  • seznamovat s prostorovými pojmy (délka, šířka, výška, hmotnost, objem, větší x menší)

  • hovořit o tom, co ze mě dělá člověka

  • poznávat hudební nástroje (podle hmatu, sluchu, zraku)

  • osvojovat si poznatky o svém těle, rozlišovat jednotlivé části, některé orgány a jejich funkce

  • rozvíjet schopnost pečovat o svoje zdraví, utvářet si kladný vztah ke sportu

  • zdravé oči, uši, zuby

  • přiřazovat dvojice dle pokynů

  • budou si vytvářet představu o ČR, osvojovat si jednoduché poznatky o naší vlasti

  • osvojovat si poznatky o uspořádání Země (řeky, moře, kontinenty)

  • seznamovat se se všemi druhy dopravních prostředků (značek), rozlišovat je podle

  • způsobu pohybu, zvuku

  • poznávat bezpečnostní pravidla silničního provozu

  • seznamovat se s technickými objekty a prostředky v souvislosti s dopravou

  • povedeme děti k ekologii

  • budou získávat povědomí o vlastní sounáležitostí se světem, planetou

  • budou si osvojovat poznatky důležité pro podporu bezpečí při sportu, u vody,

  • v kontaktu s cizími lidmi

  • vnímat potřeby druhého

  • poznávat různé druhy sportů

  • budou získávat povědomí o různých kulturách, národnostech

  • rozvíjet kulturně-estetické dovednosti v hudbě, výtvarných a literárních činnostech

  • vést k účasti na přípravě oslavy ve škole i doma – Den matek

  • rozvíjet základní pohybové dovednosti a orientaci

  • rozvíjet lokomoční a nelokomoční pohybové činnosti

  • rozvíjet citové oblasti dětské psychiky, umět vyjádřit city

  • citlivým způsobem se budou děti dozvídat o vývoji lidského života, pokoušet se

  • odhadnout svoje možnosti a schopnosti

  • budeme přibližovat dětem koloběh života (jak jsme přišli na svět)

  • vést k povědomí o rodině jako celku, v užším i širším slova smyslu

  • budeme vést děti k umění vystoupit na veřejnosti, nestydět se, spolupracovat

  • poznávat synonyma (slova nestejně znějící, stejného významu), homonyma (stejně

  • znějící, jiného významu), antonyma (protikladná)

 budeme procvičovat, zdokonalovat výslovnost a kultivovaný projev

  • podporovat snahu, seznamovat se s kulturou a uměním

  • rozvíjet praktické dovednosti

  • vytvářet základy pro práci s informacemi

  • osvojovat si dovedností, které předcházejí čtení a psaní

  • rozvíjet řečové schopnosti pomocí říkadel, básní a písní, rozvíjet hybnost mluvidel

  • rozvíjet pozitivní vztah k intelektuálním činnostem a k učení

  • rozvíjet smyslové vnímání

  • posilovat dětskou zvídavost, zájem dětí a radost z objevování

  • přenášet pohybové činnosti do přírody, přirozenou cestou rozvíjet pohybové schopnosti dětí

  • pochopit, že člověk může přírodě pomáhat, ale i škodit, naučit se, jak nakládat s odpady

  • mimické i pantomimické vyjádření profese

  • upevňovat přirozený zpěvný projev a doprovod na rytmické hudební nástroje

  • rozvoj představivosti a fantazie

  • ochota k pomoci a spolupráci

  • posilovat prosociální chování v herní skupině

  • rozvíjet vztahy mezi lidmi (kamarádství, přátelství)

  • využívat ročního období k praktickým pohybovým činnostem, získávat poznatky o tělovýchově a sportu

  • zdokonalovat samostatný slovní projev na určité téma

  • rozeznávat různé materiály, seznamovat se s nimi a jejich vlastnostmi

  • pochopit, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit, zlepšit, ale i poškodit a zničit

  • posilovat prosociální chování ve vztahu k druhému (v rodině, ve škole)

  • rozvíjet schopnosti a dovednosti, vyjádřit pocity, dojmy a prožitky

  • vytvářet vztah k místu a prostředí kde žijeme, trávíme čas

  • seznamovat děti s jednoduchými pracovními nástroji, pomůckami a předměty denní potřeby

  • vytvářet pozitivní vztahy k rodině, jejím členům a vztahům mezi nimi

  • rozvíjet schopnost vážit si života ve všech jeho formách, uvědomovat si, co je nebezpečné

  • posilování houževnatosti, síly, spolupráce, komunikace při práci

  • obohacení slovní zásoby, zdokonalení vyjadřovacích schopností

  • rozvoj komunikačních schopností, paměti, přesnosti

  • umožnit dítěti smyslové poznání a manipulaci s předměty

  • budovat si své místo ve vztahu k ostatním, snaha podřizovat se společnému zájmu

  • osvojovat si základní poznatky o přírodním prostředí

  • třídit předměty z hlediska nadřazenosti a podřazenosti

  • správné oblékání vzhledem k počasí

  • rozlišit dobro a zlo v životě a pohádkách

  • rozlišit správnost stravování, poznat vitamíny

  • více se pohybovat, nebát se sportovat

  • pochopení rolí členů rodiny, dějů spojených s životem rodiny

  • určovat materiál (sklo, dřevo, železo, guma,..)

  • se zaujetím vnímat kulturní představení

  • seznamovat se s prací a jejich činností (policie, hasiči, ….)

  • znát geometrické tvary

  • pomoc druhým, oprava a úklid hraček,…

  • rozvoj jemné motoriky (zručnost, obratnost)

  • vytvářet pozitivní vztah k rodině, k jejich členům, ke kamarádům

  • umět vyhrávat i prohrávat

  • posilovat prosociální chování v herní skupině

  • vést děti ke správnému zacházení s předměty

  • vydržet pozornost při divadelním představení

  • rozvíjet citové vztahy k druhým kolem sebe

  • poznat tvary a barvy kolem nás

  • správně se chovat nejen v MŠ, na výletě, v plaveckém bazéně,…

  • nebát se v cizím prostředí

  • umožníme, aby se děti mohly účastnit příprav oslavy Dne dětí a loučení s předškoláky

  • rozpoznat a vnímat barevný svět, umět základní barvy

  • upevňovat kladný vztah k jiným národům

  • rozlišit dny v týdnu, měsíce v roce

  • chránit osobní soukromí a bezpečí ve vztahu s druhým dítětem i dospělým

  • rozvíjet elementární časové pojmy a souvislosti

  • seznámení se s pravidly bezpečnosti na silnici

  • umět soutěžit

………= témata je možné prolínat celým rokem, obměňovat dle akcí, přání dětí,…

Cíle, kompetence, záměry nabídku = je možné vyhledat k patřičným tématům

i z jiných bloků ………. VARIABILNOST, FLEXIBILITA

Tématické části:

۰ Vesničko má, středisková

۰ Nebojím se na ulici – doprav. prostředky

۰ Moje hodná maminka

۰ Miska plná vitamínů

۰ Děti na celém světě

۰ Školákův velký den – zápis do 1. třídy

۰ Povolání profese

۰ Hrajeme si s barvami

Naše záměry:

  • Budeme se setkávat s lidmi různých profesí

  • Budeme navštěvovat různé organizace v ÚO, její členy pozveme na besedy do MŠ

  • Budeme se zaměřovat na činnosti spojené s poznáváním lidského těla

  • Budeme zlepšovat tělesnou zdatnost, pohybovou a zdravotní kulturu – výlety do přírody

  • Budeme podporovat schopnosti přizpůsobovat se přirozeným a běžným změnám

  • Podpoříme fantazii a tvořivost dětí

  • Budeme rozvíjet řečové a jazykové schopnosti, posilovat kultivovaný projev

  • Budeme se učit chránit a pomáhat při ochraně životního prostředí

  • Bude nás zajímat vše živé co se vyvíjí, roste a co je v pohybu

  • Budeme se učit jak se chovat v přírodě – u vody, ve městě, na výletě

  • Budeme rozvíjet pocit sounáležitosti s rodinou, lidmi a živou přírodou

Kompetence:

  • Vlastním rozhodnutím odhadnout na co stačím a na co ne

  • Umět i prohrávat

  • Umět požádat o pomoc

  • Umět pozorovat a vnímat změny kolem sebe

  • Orientovat se v cizím prostředí

  • Uvědomovat si příjemné a nepříjemné prožitky

  • Snažit se spolupracovat nejen s kamarády i s dospělým v MŠ

  • Rozpoznat zlo, nebezpečí kolem

  • Umět se pohybovat, zvládat překážky

  • Chápat prostorové vztahy, orientovat se v čase

  • Uvědomit si jak se chovat

  • Vážit si práce ostatních (dětí, dospělých kolem sebe,..)

  • Postupovat dle pokynů a instrukcí

  • Chápat základní matematické pojmy, číselné pojmy,

  • Porozumět slyšenému

  • Zachytit hlavní myšlenku děje, příběhu,..

  • Pochopit, že každý má v rodině, ve třídě, v herní skupině svou roli, podle které je třeba se chovat

  • Poznávání těla

  • Chápat základní číselné a matematické pojmy, elementární matematické souvislosti a podle potřeby je prakticky využít

  • Sluchově rozlišovat začáteční a koncové slabiky a hlásky ve slovech

  • Rozlišovat a znát některé číslice a písmena

  • Poznat napsané své jméno

  • Znát základní pojmy užívané ve spojení se zdravím, s pohybem a sportem

  • Chápat základní matematické a číselné pojmy

  • Chápat, že všichni lidé mají stejnou hodnotu, přestože je každý jiný, jinak vypadá, něco umí nebo neumí

  • Poznat a vymyslet jednoduchá synonyma, antonyma a homonyma

  • Orientovat se bezpečně ve svém okolním prostředí (domov, škola, doprava, obchody,..)

  • Rozlišovat, co prospívá zdraví a co mu škodí

  • Mít povědomí o některých způsobech ochrany osobního zdraví a bezpečí a o tom, kde v případě potřeby hledat pomoc

  • Formulovat otázky, odpovídat, slovně reagovat

  • Řešit úkoly, problémy a situace, vymýšlet nápady

  • Sledovat se zájmem hudební a divadelní představení a hodnotit je

  • Uvědomovat si co je nebezpečné

  • Chovat se obezřetně při setkání s cizími lidmi

  • Uvědomit si příjemné a nepříjemné prožitky (radost, spokojenost, strach)

  • Vyjadřovat se prostřednictvím hudebně pohybových činností

  • Chápat mezilidské vztahy a motivovat jednání na postavách klasických pohádek

  • Vážit si práce a úsilí ostatních dětí, dospělých

  • Rozlišovat některé symboly, porozumět jejich významu

  • Vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů, zrakově rozlišovat tvary předmětů a jiné specifické znaky

  • Umět přiměřeně svému věku ovládat své chování

  • Uvědomovat svou samostatnost, zaujímat názory a postoje a vyjadřovat je

  • Vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách

  • Utvořit jednoduchý rým

  • Sledovat zprava doleva

  • Postupovat a učit se podle pokynů a instrukcí

  • Vlastním rozhodnutím odhadnout na co stačím, co zvládnu, přiznat svoji chybu

  • Nebát se přítomnosti Policie v MŠ

Vzdělávací nabídka:

 výtvarné zpracování zážitků, zapouštění barev, malba státní vlajky

 rozhovory (planeta, zeměkoule, potoky, moře, oblaka a co je dál apod.)

 prohlížení encyklopedií, globusu, mapy, obrázků

 poslech státní hymny

 sestavování z geometrických tvarů (podle vzoru, fantazie)

 hry, soutěže, školní olympiáda, školní výlet, loučení s předškoláky

 oslava svátku dětí

 beseda, jak vypadá život v rodině, čím bych chtěl být, až budu velký

 námětové hry „na rodinu, staráme se o miminko“

  • Den země

 besídka ke Dni matek

  • návštěva statku, jízda na koních

  • poznávání barev kontejnerů na tříděný odpad, co kam patří

  • didaktické hry „z čeho je co vyrobeno“, názvy barev

  • oblíbené knihy, čtení na pokračování, ilustrace, hledání známých písmen, čtení obrázkového seriálu

  • účast starších dětí MŠ u dětí ZŠ

  • grafická nápodoba symbolů, čísel, písmen

  • hry na školu, exkurse, příprava na zápis do 1. třídy ZŠ

  • dopravní hry

  • vyprávění o lidském těle, sestavování z částí postavu

  • kreslení postavy, modelování, sestavování z geometrických tvarů

  • obkreslování částí těla

  • zdravé zuby, oči, uši – co jim prospívá a co škodí

  • rozvoj jemné motoriky (oblékání papírových panenek)

  • námětové hry (na lékaře, na policii, na obchod,…)

  • sluchové hry, hmatové hádanky, chuťové a čichové hádanky, zrakové (hledej rozdíly)

  • počítání na těle – 10 prstů, dvě nohy, pravá, levá apod.

  • cvičení dle pokynů, pojmenování částí těla, které procvičujeme

  • rytmické hry na tělo

  • třídění předmětů, hygienické potřeby

  • hudební hádanky, obrázky hudebních nástrojů

  • dechová a pěvecká cvičení, nová píseň „Já jsem muzikant“

  • poslech pohádky „Paleček a jeho kamarádi“

  • názvy jednotlivých prstů

  • pohybové hry s omezením (Na slepou bábu apod.)

  • komunikativní kruh – „Co by se stalo, když…“

  • vyprávění podle skutečnosti, vlastní zkušenosti i obrazového materiálu

  • poslech čteného textu, básně, říkanky

  • kooperativní, konstruktivní a grafické činnosti

  • kladení otázek a hledání odpovědí

  • pantomimické, hmatové, sluchové a slovní hádanky

  • maňáskové scénky

  • záměrné pozorování předmětů, určování a pojmenovávání jejich vlastností (velikost, barva, tvar, materiál, zvuky)

  • pracovní listy

  • hudební a hudebně pohybové hry a činnosti

  • praktické užívání technických přístrojů, hraček a pomůcek

  • činnosti směřující k prevenci úrazů

  • účast na závodech MŠ a Město v pohybu

  • chování dětí na silnici

 rozhovory (planeta, zeměkoule, potoky, moře, oblaka a co je dál apod.)

 

 

 

 

 

 

 

   

Permanent link to this article: http://www.ms-knapovec.cz/vzdelavaci-program/